Orthofilocalia.gif (15249 bytes)Logia

Biserica: vizibila sau invizibila

Autor: Mihai Oara

Va puteti exprima opiniile cu privire la acest articol pe Dialog Evanghelic Ortodox

Exista o deosebire importanta īntre felul īn care unii protestanti si biserica ortodoxa īnteleg ce este biserica. Unii folosesc urmatoarea definitie a bisericii: Biserica este comunitatea tuturor celor māntuiti de la Pentecost īncoace. Cu aceasta definitie, biserica trebuie sa fie invizibila. Īntr-adevar, cum nu pot sti cine este si cine nu este māntuit (Dumnezeu stie!) ramāne un mister unde pot gasi aceasta biserica. Biserica invizibila nu are o adresa, nu se identifica cu o institutie umana, nu are un conducator uman. Ea nu poate avea o istorie (altfel am putea sa o identificam). Nu poate fi acuzata de nici o slabiciune si nu poate contine rabaturi spirituale. Caracterul ei invizibil o face sa fie desavārsita prin definitie.

As dori mai īntāi sa observ ca īntelegerea bisericii ca invizibila este o consecinta necesara a doctrinei Sola Scriptura. Aceasta se explica īn felul urmator.

Sola Scriptura nu numai ca īngaduie, dar si īncurajeaza pe orice credincios sa ia doar Scriptura ca singura baza a convingerilor lui religioase. De exemplu, daca fac parte dintr-o biserica baptista romāna īn care pastorul crede ca omul este trup si suflet, iar eu cred ca omul este trup, suflet si spirit, atunci sīnt deplin justificat sa resping pozitia pastorului, dat fiind ca el nu poate servi ca autoritate, ci numai Scriptura. Daca deosebirea este destul de importanta, pot decide sa parasesc aceasta biserica locala si sa ma unesc cu o alta, sau sa-mi pornesc propria mea biserica. Orice alta rezolvare a acestei diferente īntre mine si pastor ar īnsemna o īncalcare a principiului Sola Scriptura. Īntr-adevar, cine este omul care-mi poate impune vre-o īnvatatura? Daca sīnt convins ca pozitia mea este bazata pe Scriptura, voi asculta de om sau de Biblie? Dezacordul se poate ivi nu numai īn chestiuni doctrinare subtile, ci si īn chestiuni de morala sau traire crestina. Eu pot ajunge, de exemplu, la opinia ca o femeie poate fi pastor īn biserica (asa cum multi cred īn biserici protestante īn SUA). Daca biserica locala din care fac parte nu este deacord, o voi parasi si ma voi alipi alteia, sau voi īnfiinta propria mea biserica.

Dar, poate sa obiecteze cineva, aceasta ar fi o greseala, pentru ca atunci as īncalca poruncile privitoare la respectarea prezbiterilor si la disciplina bisericii. Dar cine defineste seriozitatea chestiunilor pentru care sīnt īndreptatit sa parasesc o biserica locala? De exemplu, daca biserica decide sa ordineze pe un homosexual ca pastor, sīnt oare īndrepatit sa o parasesc? Daca biserica decide sa īnceapa serviciile la 9 īn loc de 10 dimineata, sīnt īndrepatit sa o parasesc? Cum fac aceasta judecata? Pot asculta de sfaturi de la oameni si de propriile mele simtiri, dar īn ultima instanta decizia poate veni doar de la Biblie.

Fenomenul pe care īl descriu aici nu este teoretic, ci s-a īntāmplat de zeci de mii de ori īn istoria de 450 de ani a bisericilor protestante. De fiecare data grupul care s-a scindat a facut-o bazat “numai” pe Scriptura. De fiecare data a existat o reala gija de a “reveni la practicile bisericii primare.” De fiecare data, cei care au plecat dintr-o biserica locala au avut o doza de idealism si au plecat cu speranta ca, punānd pentru prima oara īn practica “adevarata si pura” practica crestina, se vor bucura de binecuvāntari neobisnuite si de prezenta reala a Domnului Iisus īn mijlocul lor.

Care a fost rezultatul? Cāteva zeci de mii de denominatii crestine! Acesta este unul din scandalurile crestinismului modern. Fiecare dintre acestea sustine si crede sincer ca se bazeaza NUMAI pe Scriptura, ca practica lui este cea a bisericii de la īnceput. Evident cineva greseste. Dar daca spun ca toti gresesc, īn afara de mine īnsumi, am oare credibilitate? Daca ar fi existat doar doua denominatii, ar fi fost usor de acceptat ca una are dreapta īnvatatura, īn imp ce cealalta greseste. Dar daca exista peste 20.000, cum mai pot afirma ca tocmai eu sīnt cel care are dreptate?

Aceasta grea problema pentru protestanti īsi are cīteva posibile solutii.

Una dintre solutii este principiul: Unitate īn doctrinele majore, diversitate īn cele minore. De exemplu, baptistii privesc doctrina cu privire la botezul adultilor ca o doctrina majora, pe cīnd doctrina cu privire la īntoarcere Domnului īnainte sau dupa necazul cel mare este o doctrina minora. Ca baptist, voi avea partasie cu cei care īmpartasesc aceleasi doctrine majore, dar nu voi rupe partasia din cauza diferentelor īn doctrine minore.

Dar aceasta nu rezolva problema, ci doar o muta la periferie. Īntr-adevar, cine defineste care doctrine sunt majore si care sunt minore? Oamenii sau Scriptura? Care dintre denominatii? De exemplu, pentru denominatia Alianta Crestina si Misionara din SUA, din care am facut si eu parte, botezul adultilor este o doctrina minora. Pentru bisericile de azi ar fi o blasfemie ca cineva sa adauge o noua carte le cele 27 ale Noului Testament (sīnt si eu deacord!), pe cānd scindarea unei biserici īn doua este un eveniment tragic, dar acceptat. Dar pentru crestinii din primele secole canonul Noului Testament nu era definit, īn timp ce iesirea cuiva din sānul bisericii era un act major. Īn fata existentei atītor denominatii crestine, nici macar acest principiu nu poate salva onoarea bisericii vizibile.

Consecinta este o totala reducere a rolului denominatiilor ca manifestare vizibila a bisericii lui Hristos. Nu mai conteaza ca eu sīnt baptist, tu esti luteran si el este metodist. Nu conteaza daca avem un nume sau altul. Ceea ce este important e faptul ca suntem cu totii māntuiti. Biserica lui Hristos nu sīnt deci nici baptistii, nici luteranii, nici ortodocsii, ci biserica este alcatuita din toti cei māntuiti. Īn felul acesta am taiat nodul gordian. Nu mai avem nevoie sa ne scuzam pentru lipsa de unitate a bisericii vizibile, pentru ca de fapt ea este invizibila!

Īn loc sa vorbim despre idea abstracta de biserica, este mai bine sa ne īntrebam care sīnt manifestarile concrete ale bisericii īn aceasta lume. Aceste manifestari apar clar īn Noul Testament, mai ales īn carte Faptelor Apostolilor.

Nivel de manifestare Condus de Referinta Aspecte
Crestini individuali Crestin 1 Petru Preotie generala, Marturie, Familie
Biserica locala Prezbiter, preot, diacon Orice adunare la care predica Pavel Īnvatatura, Īnchinare, Disciplina,
Grup de biserici locale, pastoriti de un episcop Episcop Bisericile mentionate īn epistole (de exemplu, biserica din Efes) Partasie īntre biserici locale, strīngere de ajutoare, misiuni
Sinod Duhul Sfīnt Fapte 15 Hotarīri īn materie de doctrina

 

Va rog sa observati ca toate nivelele de manifestare sunt importante. Daca unul dintre ele ar lipsi, biserica ar fi vaduvita de anumite aspecte importante ale ei.

De exemplu, biserica locala este foarte importanta pentru difuzarea īnvataturii crestine si pentru administrarea disciplinei. Daca un crestin traieste īn pacat, doar biserica locala este cea care, pe de o parte īl poate observa, pe de alta parte īl poate disciplina. Un grup de “doi sau trei strīnsi īn numele Domnului” nu poate avea aceasto functie de disciplina. Cui I-ar pasa de un grup de doi sau trei? Curvarul din Corint ar fi putut foarte bine sa se mute de la un astfel de frup la altul care nu l-ar fi dat afara!

Grupul de biserici dintr-o anumita regiune are de asemenea un rol unic. Putem identifica astfel de grupuri in scrisorile lui Pavel. El se adreseaza, de exemplu, credinciosilor din Efes. Este greu de presupus ca toti acesti credinciosi se īntālneau toti īn acelasi loc ca sa-L slaveasca pe Domnul. Cred mai degraba ca existau mai multe grupuri sau biserici locale īn care credinciosii se īntālneau, toate aceste biserici din Efes fiind sub conducerea unui episcop. La fel, putem usor presupune ca biserica din Antiohia era mai numeroasa decāt ar fi īngaduit un local public, si prin urmare se īntālnea īn diferite locuri. Acele locuri erau bisericile locale, īn timp ce “biserica din Antiohia” era un gup. Un astfel de grup de biserici se identifica pe criterii de partasie legate de proximitatea geografica. De exemplu, daca locuiesc īn Bucuresti, pot fi membru īntr-o biserica locala, dar am legaturi de colaborare si prietenie cu crestini din celelalte biserici. Un asemenea grup de biserici locale este condus de un episcop. (Nu va speriati ca introduc titlurile ortodoxe prin usa din dos. De fapt, titlui si slujba de episcop apar in Noul Testament. De ce oare ele nu apar, de exemplu, īn bisericile baptiste?)

Ultimul nivel de manifestare a bisericii īn aceasta lume este sinodul. Cel mai clar model de sinod apare īn Noul Testament la Fapte 15. Sinoadele se convoaca doar atunci cānd biserica este confruntata cu probleme doctrinare. Sinodul din Ierusalim, de la Fapte 15, s-a adunat ca sa rezolve o disputa importanta care ameninta sa distruga unitatea bisericii. Problema era daca cei care vin la Hristos trebuie sa se faca mai īntāi evrei. Raspunsul, dat prin calauzirea Duhului Sfānt, a fost un clar NU. Observati ca desi unii din conducatorii crestini, cum era Petru, se bucurau de mai multa autoritate, hotarārea a fost totusi luata de catre toti. Acesta este modelul oricarui sinod ortodox. Ortodocsii nu admit idea catolica, dupa care Papa poate rosti īnvataturi doctrinare definitive, fiind īn el īnsusi infailibil. In biserica ortodoxa nu se recunoaste infailibilitatea unui singur om. Hotarārile privitoare la doctrina nu au ca scop sa creeze doctrine noi (Doamne fereste!) ci sa clarifice īnvatatura si sa combata ereziile. Sinoadele s-au dovedit īn cursul veacurilor a fi esentiale īn lupta īmpotriva ereziilor. Ele au clarificat īnvataturi cum ar fi: Sfānta Treime, natura lui Iisus, natura Duhului Sfānt, libertatea fata de legea rituala iudaica, etc.

Nu toate denominatiile recunosc aceste feluri de manifestare īn lume a bisericii crestine. Tabelul de mai jos prezinta o succinta sistematizare a unor diferite conceptii.

 

 

Mod sau nivel de manifestare a bisericii

Denominatie istorica

Crestini individuali

Biserica locala

Comunitati de biserici

Sinod ecumenic

Papa

Unii protestanti

X

       

Baptistii

X

X

     

Episcopalienii

X

X

X

   

Catolicii

X

X

X

 

X

Ortodocsii

X

X

X

X

 

 

Sa analizam acum problemele pa care le au aceste grupuri.

Biserica manifestata ca multimea celor ce cred si sīnt māntuiti

Biserica este trupul lui Hristos, si ca atare ea se manifesta la nivelul fiecarui māntuit, copil al lui Dumnezeu. Nu numai atāt, dar fiecare crestin este īn acelasi timp un preot. Aceasta este īnvatatura clara a Apostolului Petru, īn Epistola sa. Nu cred ca exista vre-o denominatie crestina serioasa care sa nu accepte aceasta īnvatatura. Noi toti sīntem chemati sa aducem jertfe preotesti: propriilor nostre trupuri, ca jertfe vii, sfinte, placute lui Dumnezeu. Asa cum fiecare celula contine cunostiinta īntregului organism, fiecare crestin manifesta īn el īnsusi biserica lui Hristos.

Dar biserica nu poate fi constituita numai din crestini izolati. Biserica este Eklesia, prin esenta sa o comunitate. Comunitatea īnseamna relatii īntre membrii ei. Conceptul abstract al multimii unor indivizi bazata pe o īnsusire comuna nu are nimic de-a face cu Scriptura. De exemplu, toti colegii de servici dintr-un birou pot forma o adunare (desi nu una crestina), deoarece ei au relatii īntre ei si pot actiona ca grup. Pe de alta parte, multimea indivizilor din Bucuresti care au exact 100 de kilograme greutate nu este o adunare. Īntre ei nu exista relatii si ei nu actioneaza ca grup. Īn acelasi fel, biserica este adunare deoarece īntre membrii ei exista relatii si ei actioneaza nu numai individual ci si ca grup. Ea nu este Eklesia doar datorita faptului ca toti membrii ei sīnt māntuiti. Definitia bisericii ca fiind “comunitatea celor māntuiti”, goleste de continut niste aspecte esentiale ale trupului lui Hristos. A spune ca biserica este o multime de oameni mīntuiti este tot una cu a spune ca un om este o multime de celule. Dar omul nu este doar o multime de celule, ci un organism viu, īnzestrat de la dumnezeu nu numai cu viata fizica, ci si spirituala.

O minoritate aproape neglijabila crede īn aceasta falsa definitie a bisericii. Ei sīnt aceia care spun ca nu au nevoie de nici o comunitate de credinciosi, deoarece au propria relatie cu Dumnezeu. Ei pretind ca Dumnezeu īi stie pe ai lui, si ca aceasta este suficient.

Biserica manifestata prin grupuri spontane care se īntālnesc īn case

Exita alta categorie de crestini protestanti care sunt de parere ca orice adunare spontana a doi sau trei credinciosi undeva īntr-o casa este manifestarea exclusiva a bisericii. Orice merge peste aceasta este considerat drept o apostazie deoarece introduce forme si organizari omenesti. Accentul nu este pe numar, nici pe locatie, ci pe caracterul spontan, liber, lipsit de orice structura sau ierarhie. Astfel de biserici spontane par minunate, deoarece nu sīnt confruntate cu problemele bisericilor cu caracter mai permanent. Ele pot fi desfintate si formate dupa voie. Nu trebuie sa strīnga bani pentru construirea sau īntretinerea unei cladiri, nu trebuie sa plateasca un pastor sau preot. Nu trebuie sa administreze disciplina si la rāndul lor nu sīnt disciplinate de nimeni. Totul se reduce la studiul Scripturii si la dragoste. Ce minunat! Din pacate, ceea ce este prezentat ca o virtute este de multe ori o mare slabiciune. De multe ori astfel de grupuri “prin case” sīnt sub conducerea unuia care nu suporta disciplina unei biserici locale. Aparenta libertate este de fapt o stare de rebeliune. Aparenta lipsa de “forme omenesti” este de fapt starea de māndrie a unui duh nesupus. Astfel de grupuri pierdute devin de cele mai multe ori terenul unor īnvatazuri aberante. Un Joseph Smith, īntemeietor al mormonilor, nu ar fi gasit teren prielnic īntr-o biserica ortodoxa, episcopaliana sau chiar baptista. El nu poate fi decīt produsul a doua principii nebiblice: Sola Scriptura si biserica definita ca un grup spontan. Va rog sa observati ca nu sīnt aici īmpotriva strāngerii crestinilor īn case cu scopul studierii scripturii, rugaciunii sau a altor manifestari crestine. Problema este atunci cānd toata manifestarea bisericii se reduce la atāt si nimic mai mult.

Biserica manifestata doar ca adunari locale

Principiul baptist este ca biserica locala este manifestarea exclusiva a bisericii. De exemplu, comunitatea bisericilor baptiste din Bucuresti nu este biserica, nu este investita cu nici un har de catre Domnul Iisus. La fel, Uniunea cultului crestin baptist din Romīnia nu este o organizatie bisericeasca ci doar o asociatie omeneasca de biserici care se strāng īmpreuna pentru scopuri organizatorice sau administrative. Adevarul este ca toate aceste organizatii deasupra bisericilor locale īsi au o functie foarte importanta, dar ele nu sīnt recunoscute ca expresii ale trupului lui Hristos. Cu alte cuvinte, baptistii īnteleg ca biserica locala este o manifestare a Bisericii ca trup al lui Hristos, dar la nivel mai īnalt, episcopal sau sinodal, este vorba de manifestari pur omenesti, cu toate ca ele pot fi foarte bune si binecuvāntate de Dumnezeu.

Avem aici de-a face cu o inconsistenta. Din moment ce Noul Testament vorbeste de functia de episcop, cum de ea nu este de loc mentionata printre baptisti?

Baptistii nu ar putea chema nici o adunare sinodala. Da, ei se pot īntruni īn congrese, dar hotarārile lor nu vor avea greutate ca venind din partea Duhului Sfānt. Īn plus, principiul lor, Unitate īn doctrinele majore, libertate īn cele minore, lasa loc unor alunecari treptate, care īn timp vor da nastere la noi sciziuni. De exemplu, īn interiorul denominatiei Southern Baptists din SUA, exista divergent īntre curentele conservatoare si cele liberale.

Biserca manifestata pāna la nivelul de asociatii de biserici locale

Chiar daca īn anumite denominatii exista functia episcopala, ea nu este suficienta, daca īntre episcopi nu exista unitate si partasie si daca īntrega biserica nu se poate īntālni prin episcopi īntr-un cadru sinodal.

Autoritatea bisericii manifestata prin Papa

Biserica catolica contrazice practica descrisa īn Faptele Apostolilor. Cānd biserica a trebuit sa ia o hotarāre importanta, conducatorii ei s-au īntrunit si au cerut calauzirea Duhului Sfānt. Cu toate ca Petru, pe care catolicii īl revendica drept primul lor Papa, era īn mijlocul lor, hotarārea nu a fost luata de Petru singur, ci de īntreaga adunare.

Biserica catolica a introdus o functie preoteasca monarhala, straina de īnvataturile Scripturii si de practica de sute de ani a bisericii (pāna la anul 1054, anul marii schisme).

Apostolicitatea bisericii

Īn sfārsit, chiar daca o denominatie din zilele noastre are toate manifestarile descrise de Scriptura (de la crestinul individual la sinodul ecumenic), nu urmeaza īn mod necesar ca este biserica adevarata. Se poate ca mormonii au toate aceste functii, si totusi ei sīnt eretici.

Garantia pastrarii credintei date odata pentru totdeauna sfintilor sta de fapt īn continuitatea si succesiunea apostolica. Domnul Iisus a lasat prin apostoli o biserica unica, sfānta si soborniceasca (universala).

Comentariile dumneavoastra referitoare la acest articol